Правила для працівників апарату Петриківського районного суду Дніпропетровської області при спілкуванні з маломобільними та іншими групами населення:
Загальні правила
- Якщо не знаєте як спілкуватися з людиною, яка має інвалідність, запитайте у неї, як їй буде зручніше;
- У спілкуванні з людиною з інвалідністю необхідно враховувати не лише її індивідуальні особливості, стан здоров’я, але також умови зовнішнього середовища;
- Намагайтеся розмовляти з такою людиною зрозумілою їй мовою;
- Зважаючи на індивідуальні особливості людини та умови, у яких вона перебуває під час розмови, використовуйте різні форми спілкування з нею: усне та письмове. Таким чином, обидві сторони зможуть висловити свою думку та зрозуміти один одного;
- Під час розмови з людиною, яка має інвалідність, звертайтесь безпосередньо до неї, а не до супроводжуючого або сурдоперекладача, які присутні при розмові;
- Якщо Ви знайомитесь з людиною, яка має інвалідність, цілком природно потиснути їй руку: навіть тим, кому важко рухати рукою або хто користується протезом;
- Будьте уважними у спілкуванні, поважайте співрозмовника;
- Якщо людині потрібно більше часу для виконання якогось завдання, не підганяйте її, будьте терплячими;
- Не варто нав’язувати свою допомогу, краще від самого початку дізнатись у людини якої саме допомоги вона потребує;
- Якщо Ви пропонуєте допомогу, чекайте поки її приймуть, а потім запитайте, що і як робити;
- Якщо ж людина відмовилась від Вашої допомоги, поважайте її вибір, пам’ятайте, що особиста свобода важлива для кожного;
- Пам’ятайте, що інвалідний візок – це частина недоторканого простору людини з інвалідністю, тому не опирайтеся на нього.
- Якщо Ви не знаєте що робити, запитайте!
- Якщо це можливо, розташуйтеся так, щоб Ваше обличчя було на одному рівні з обличчям співрозмовника;
Правила спілкування з людьми, які мають вади зору
- Зустрічаючись з людиною, яка має вади зору, обов’язково назвіть себе та тих людей, які прийшли з Вами;
- Запропонуйте людині свою руку;
- Коротко опишіть де Ви знаходитесь;
- При описі місця знаходження використовуйте фрази, які описують запах, слух, відстань;
- Завжди звертайтеся напряму до людини з вадами зору, а не до супроводжуючого її;
- Завжди називайте себе на ім’я;
- Якщо Ви читайте для людини, яка погано бачить, спочатку розкажіть їй про те, що Ви збираєтеся читати. Не пропускайте інформацію, якщо Вас про це не попросять. Не можна замінювати читання будь-якого документу його переказом, особливо, якщо при цьому треба поставити підпис
Правила спілкування з людьми, які мають вади слуху
- Розмовляючи з людиною, яка має поганий слух, дивіться прямо на неї;
- Щоб привернути увагу людини, яка погано чує, назвіть її на ім’я, помахайте їй рукою або легенько похлопайте по плечу. Намагайтеся встановити з нею зоровий контакт, висловлюйте свою думку чітко і лаконічно;
- Говоріть рівно, не варто надмірно підкреслювати що-небудь;
- Якщо Вас просять кількаразово повторити щось, спробуйте перефразувати сказане;
- Не загороджуйте своє обличчя руками, волоссям чи якими-небудь предметами;
- Не змінюйте тему розмови без попередження. Використовуйте фрази-містки до інших тем на кшталт: «Добре, тепер ми можемо обговорити…»
- Якщо в усній взаємодії існують труднощі, запитайте, чи не буде простіше підтримувати зв’язок у переписці. Повідомлення мають бути простими і лаконічними;
- Якщо Ви повідомляєте інформацію, яка містить число чи адресу, напишіть її, передайте по факсу чи електронною поштою так, щоб людина змогла їх точно зрозуміти.
Правила спілкування з людьми, які мають труднощі у спілкуванні
- Не ігноруйте людей, яким важко говорити, бо зрозуміти їх – у Ваших цілях;
- Не перебивайте людину. Починайте говорити лише тоді, коли переконаєтесь, що вона договорила;
- Уважно вислухайте людину. Будьте терплячими, зачекайте поки людина сама закінчить фразу;
- Не виправляйте людину і не закінчуйте думку за неї;
- Не намагайтеся пришвидшити розмову. Будьте готові до того, що розмова з людиною, яка має труднощі у спілкуванні, займе у Вас більше часу;
- Підтримуйте візуальний контакт зі співрозмовником;
- Не робіть вигляд, що Ви зрозуміли співрозмовника, якщо насправді Ви не зрозуміли, що Вам сказали.
Правила спілкування з людьми, які мають психічні розлади
- Не треба думати, що люди, які мають психічні розлади, обов’язково потребують додаткової допомоги та спеціального поводження;
- Спілкуйтеся з людьми, які мають психічні розлади, як з особистостями. Не варто робити передчасних висновків на основі досвіду спілкування з іншими людьми з такою ж формою інвалідності;
- Міфом є думка, що люди, які мають психічні розлади, більше за інших схильні до насильства.
Правила спілкування з людьми, які мають затримки розвитку
- Звертайтеся напряму до людини;
- Якщо це необхідно, використовуйте ілюстрації та фотографії для підтримання Вашої думки;
- Висловлюйтеся чітко і по справі;
- Намагайтеся не використовувати кліше та ідіом, якщо Ви не впевнені, що людина їх знає та зможе зрозуміти;